VFV understøtter social- og sundhedsskolerne i forhold til digitalisering, udvikling af nye, innovative undervisningsforløb og fremme af de nationale målsætninger på det velfærdsteknologiske område.
Videnscenter for Velfærdsteknologi blev etableret i 2017 på erhvervsskoleområdet af Børne- og Undervisningsministeriet. Ministeriet finansierer driften af videnscentrene frem til 2024 og er fra januar 2025 permanentgjort på finansloven.
Videnscenterets mål til og med 2024 (nye mål er ikke bekendtgjort for 2025 – 2029)
- Understøtte de øvrige erhvervsskoler i deres arbejde med digitalisering af uddannelserne, der følger af nye teknologier, og i at udarbejde og afprøve nye undervisningsforløb, der kan anvendes bredt i talentarbejdet
- Bidrage til at alle elever i erhvervsuddannelserne udfordres og bliver så dygtige, som de kan
- Bidrage til at uddanne elever i erhvervsuddannelserne til at håndtere den teknologiske udvikling og matche de kompetencer, som virksomhederne efterspørger på et digitalt arbejdsmarked
- Øge erhvervsuddannelsernes prestige og dermed tiltrække flere ressourcestærke unge til uddannelserne
- Bedre udnyttelse af erhvervsskolernes samlede rammebetingelser – herunder videndeling og samarbejde
- VFV understøtter og bidrager til at den enkelte social- og sundhedsskoles individuelle strategi med kompetenceudvikling, inden for velfærdsteknologiske læringsprocesser, digitalisering og det faglige miljø. VFV faciliterer processer og netværk på tværs af skolerne og på sektorniveau.
VFV vil være et velfærdsteknologisk fyrtårn, der sikrer kontinuerligt kompetenceløft indenfor:
- Pædagogisk og didaktisk udvikling og implementering
- Samarbejde på sektorniveau
Videnscenter for Velfærdsteknologi profil
Som videnscenter har vi fokus på at indsamle og formidle ny viden til de danske erhvervsskoler om velfærdsteknologi og hvordan teknologien sættes i anvendelse for at skabe mening og livskvalitet for den enkelte bruger. Med denne viden vil vi assistere erhvervsskolerne i at kunne forberede elever inden for sundhed, omsorg og pædagogik med de nødvendige kompetencer til fremtidens arbejdsmarked, hvor velfærdsteknologi og digitalisering får en større rolle. Gennem vores fokus på udvikling af nye faglige og pædagogisk/didaktiske digitale løsninger indenfor simulation og innovativ læring, er det samtidig vores målsætning at kunne understøtte skoler og undervisere i at realisere potentialet i de nye digitale formidlingsmedier for at skabe praksisnære og engagerende læringsmiljøer for elever og kursister. Vi arbejder med begrebet ”velfærdsteknologisk dannelse” som mål for, at den enkelte elev og medarbejder i social- og sundhedssektoren skal sikres kompetencer til at kunne træffe faglige, etiske og socialt-/kulturelle optimale valg vedr. brug af velfærdsteknologi.
Kompetenceløft og Netværk for Faglærere og Ledere
Vores særlige profil indenfor det strategiske videnscentersamarbejde er at sikre faglærere og ledere på SOSU-skolerne over hele landet adgang til digital og teknologisk kompetenceudvikling og inspiration. Vi stiller nøglefærdige UV-forløb til rådighed for underviserne, inkl. lærervejledninger og instruktion i brug af digitale hjælpemidler. Vi samler og opkvalificerer faglærere gennem kursusforløb og netværksaktiviteter, og vi har udviklet en komplet model for implementering af velfærdsteknologi på SOSU-uddannelserne – til brug for skolernes leder og faglærere. Vi arbejder med sigte på fremtidens digitale didaktiske løsninger gennem Uddannelse 4.0 modellen og vores pædagogisk-didaktiske vision: 21st Century SOSU Skills.
Ansvar
- Planlægge og/eller udføre kompetenceudvikling til SOSU-skolerne indenfor VFVs fokusområder
- Koordinering af projekter på tværs af skoler. Videndeling ved netværksmøder, konferencer og workshops
- Faglærernetværk (VR, simulation, velfærdsteknologi, AMU, implementering etc.)
- Understøtte skolerne med inddragelse af teknologi i SIM
- Understøtte skolerne med AI/sprogmodeller
- Samarbejde med andre videnscentre og partnere på sektorniveau
- Projektleder på udvikling af VR, 360 graders film og apps
- Udvikle partnerskaber m. andre videnscentre, sektoren eller andre interessenter
- Udarbejde fondsansøgninger
- Indsamle, udvikle og formidle viden om borgerrettet velfærdsteknologi
- Samarbejde med producenter og leverandører
- Samarbejde med praksissektoren
- Deltagelse på konferencer med faglige oplæg og/eller stand
Vi lægger vægt på, at konsulenten har følgende faglige og personlige kompetencer:
- Erfaring med projektledelse og processtyring.
- Indgående kendskab til social- og sundhedsuddannelses- og sundhedssystemet
- Viden om pædagogik og læring
- Teoretisk og praktisk kendskab til velfærdsteknologi og digitalisering i et bredt perspektiv. Erfaring med velfærdsteknologi på social- og sundhedsområdet, samt det pædagogiske område.
- Forståelse for og gerne kendskab til at arbejde med forsknings- og udviklingsopgaver
- Resultat- og målorienteret, og kan navigere i komplekse sammenhænge og et politisk styret område med mange interessenter
- God til at uddelegere, lede på distancen og samtidig bevare overblikket
- Stærk i at skabe tillidsfulde relationer og engagement
- Dygtig til at kommunikere, og til at samarbejde på alle niveauer
- Innovativ, og god til at drive udviklingsprocesser
- Motiveret af at bidrage til udviklingen af hele SOSU-området
Løn og ansættelse sker i henhold til Fællesoverenskomsten mellem Finansministeriet og Lærernes Centralorganisation og CO10 - Centralorganisationen af 2010 (LC/CO10-fællesoverenskomsten).
Arbejdssted er i udgangspunktet SOSU H, Brøndby. En del rejsetid kan forventes i forbindelse med stillingen.
Opstart 1. januar 2025 eller snarest derefter.
Yderligere oplysninger
Har du spørgsmål til jobbet, er du velkommen til at kontakte HR-konsulent Haeder Mazlom på telefon 25108821/mail hma@sosuh.dk
Ansøgningsfrist er d. 18.12.24. kl.12.00
Der afholdes ansættelsessamtaler løbende.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Brøndby Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
SOSU H Brøndby, Brøndby Møllevej , 2605 Brøndby
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 18-12-2024;
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6159127