Parasport Danmark søger sportschef

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vil du gøre en forskel for alle mennesker med et handicap eller særlige behov, der ønsker at dyrke idræt?  – Så skal du søge jobbet som sportschef i Parasport Danmark 

I Parasport Danmark arbejder vi for, at alle mennesker med et handicap eller særlige behov – uanset sportsligt niveau – skal have de bedst mulige betingelser for at dyrke idræt og indgå i aktive fællesskaber i hverdagen og udleve deres fulde potentiale på alle fronter. 

Lige nu har vi et stort fokus på at skulle afholde Special Olympics Idrætsfestival i Frederikshavn til maj, hvor 1200 mennesker med et udviklingshandicap deltager for at dyrke fællesskabet og sundheden med idrætsaktiviteter som omdrejningspunkt. Samtidig er vi også i gang med de sidste forberedelser til de Paralympiske Lege (PL) i Paris, hvor vi understøtter vores talentfulde og dedikerede topatleters mangeårige drøm om medaljer på den helt store scene.

Vi spænder vidt i Parasport Danmark, og helt overordnet ønsker vi at gøre op med en tænkt opdeling i f.eks. bredde og elite. Vi ønsker derimod at arbejde ud fra en samlet sportsstrategi, som har til hensigt at sikre kvalitetstilbud til alle aktive i Parasport Danmark – både dem, der går efter at konkurrere på højeste internationale niveau, og dem der eksempelvis ønsker at bruge idrætten til at blive en del af berigende og attraktive fællesskaber.

Vi søger derfor en ny sportschef, som grundlæggende har ambitioner om at føre vores vision ud i livet, men også besidder de strategiske- og ledelsesmæssige kompetencer til at stå i spidsen for en helhedsorienteret sportsstrategi i Parasport Danmark.

Som ny sportschef tager du over efter vores nuværende, som har valgt at stoppe. Der er aftalt en overgangsperiode, hvor der er fokus på den vigtige overdragelse af viden og erfaringer til den nye sportschef.

Om jobbet:

Med reference til Parasport Danmarks direktør har sportschefen ledelsesansvaret for forbundets Sportsafdeling, herunder ansvaret for at få forbundets strategier på sportsområdet ud at leve i virkeligheden og i mødet med udøvere, klubber, frivillige, idrætsudvalg og samarbejdspartnere. Den administrative ledergruppe i Parasport Danmark udgøres af direktør, sportschef, udviklingschef og økonomi- og administrationschef

Som sportschef har du personaleansvar for 15 medarbejdere fordelt på kontorer i henholdsvis Brøndby og Vejle samt det overordnede ansvar for mere end 25 tilknyttede fællestrænere og godt 55 landstrænere, holdledere, specialister og eksperter. Derudover er du på daglig basis i kontakt med samarbejdspartnere i Danmarks Idræts-Forbund, Team Danmark og internationale organisationer som IPC, Special Olympics og Virtus.

Det er vigtigt, at den kommende sportschef i Parasport Danmark har modet og viljen til at udstikke en tydelig retning for den sportslige udvikling i forbundet, og ikke mindst en udholdenhed og insisteren, der sikrer at vi kommer i mål.

De primære ansvarsområder:

  • Personaleledelse af medarbejdere i Sport
  • Ansvarlig for at Parasport Danmark har idrætstilbud til alle mennesker med handicap og særlige behov uanset alder og ambitionsniveau
  • Ansvarlig for udvikling og implementering af en samlet og langsigtet sportsstrategi
  • Sikring af det løbende samarbejde med de primære interessenter på sportsområdet – herunder samarbejde med de øvrige specialforbund under DIF
  • Ledelsesansvarlig for satsningssamarbejdet med Team Danmark – herunder understøttelse af de aktive, deres trænere og ledere
  • Identificere, planlægge og afvikle større nationale og internationale events i samarbejde med eventstab
  • Ledelsesansvarlig for klassifikationsområdet som har til hensigt at sikre et retfærdigt udgangspunkt for, at mennesker med et handicap kan konkurrere med og mod andre med samme udgangspunkt for at kunne præstere indenfor en given idræt
  • Budgetansvarlig for Sportsafdelingens samlede budget for aktiviteter, ansættelser og projekter
  • Løbende intern sparring og møder i ledergruppen

Prioriterede arbejdsopgaver det første halve år i ansættelsen:

  • Udarbejdelse af en ny helhedsorienteret sportsstrategi, der dækker alt fra motion, konkurrence til elite og også indbefatter Special Olympics området.
  • Fortsat implementering og evt. justering af den nye organisering på det administrative niveau, som trådte i kraft den 1. januar 2024.
  • Sikre en endnu bedre sammenhængskraft i Sportsafdelingen og på tværs af hele Parasport Danmark
  • Ansættelse af en kommende idrætskonsulent med særligt fokus på samarbejdet med Team Danmark og det tværgående elitearbejde i Parasport Danmark
  • Udarbejdelse af en ny talent- og elitestrategi frem mod PL i Brisbane 2032
  • Indgåelse af ny Masterplan 2025 med Team Danmark

 

Vigtige kompetencer og forudsætninger i stillingen:

  • Solid idrætsfaglig uddannelse og baggrund samt kompetencer indenfor både elite- og breddeområdet
  • Dokumenteret ledelseserfaring og gerne fra en politisk styret organisation
  • Organisatorisk forståelse for samarbejde med både professionelle og frivillige aktører
  • Du leder med det gode eksempel og har stor empati samt forståelse for at være en del af en mangfoldig arbejdsplads
  • Grundlæggende færdigheder og forståelse ift. budget- og økonomistyring
  • Fortrolig med skriftlig og mundtlig kommunikation – også på engelsk
  • Brugerniveau ift. almindelige IT- og administrative systemer og en umiddelbar interesse for at benytte digitale værktøjer til at effektivere arbejdsgange og indsamle relevante data

Samlet set søger vi en profil, der har personlig gennemslagskraft og kan kommunikere tydeligt på skrift og i tale. Du skal være troværdig i din gøren og laden. Du er god til at skabe relationer både internt og eksternt på alle niveauer, og du agerer naturligt i en hverdag, hvor der er en bred kontaktflade med atleter, trænere, frivillige, klubber og professionelle samarbejdspartnere.

Endelig skal du trives i en vekslende hverdag, hvor der både er udfordrende ledelsesmæssige dilemmaer og nødvendige administrative opgaver, der skal løses.

Praktisk information

Vi tilbyder en fleksibel og dynamisk arbejdsplads i idrættens Hus i Brøndby, som er et hus med mulighed for kantineordning, fitness og træningsfaciliteter. Der vil være en del rejseaktivitet nationalt og internationalt i forbindelse med stillingen og eksempelvis ferie vil skulle planlægges og koordineres ud fra hensynet til nødvendige rejser.

Stillingen er uden øvre arbejdstid og lønnen fastsættes efter kvalifikationer

Vil du vide mere om Parasport Danmark, kan du søge masser af inspiration via vores hjemmeside: https://parasport.dk/om-parasport-danmark/om-forbundet/vision-og-strategi-2025/

Ansøgningsfrist og det videre forløb:

Der er ansøgningsfrist d. 7. april 2024. Vi forventer at afholde samtaler i uge 16 med ønsket tiltrædelse d. 1. juni 2024 eller hurtigst muligt. Ansøgningen skal bestå af ansøgning/ motivation, CV samt evt. øvrige relevante bilag.

Yderligere oplysninger eller spørgsmål til stillingen kan fås ved henvendelse til Parasport Danmarks direktør Ivan Løvstrup på mobil 24 60 40 60 eller mail: ivl@parasport.dk

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Brøndby Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Parasport Danmark, Brøndby Stadion, 2605 Brøndby

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 07-04-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6015386

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet